Skellebjerg Station kl. 10:39

Skellebjerg station

Hvorfor lige her midt mellem Ruds Vedby og Dianalund? Lige nu er her tomt, men stationen er her og toget kan sættes til standsning hvis man aktiverer stop knappen. Det er ikke alle byer med ca. to hundrede indbyggere som har jernbane med station som med et tryk stop for standsning bliver til et ”go” og mulighed for bevægelse til indsigt og arbejde.

Tryk stop for standsning

Stationsbygningen som for længst er solgt til andet formål, vidner om en svunden tid med service, venteværelse og toilet. Her har stationens lokale brugere kunnet samle sig i ly for vejret og benytte ventetiden til at udveksle blikke og dele små historier.

 Her er stille på stationen og Tølløsebanen, som Skellebjerg Station er en del af, har flere gange været lukningstruet grundet sit spinkle kundegrundlag. Senest i 2015 så flere politikere sit snit til at føre tilskuds sparekniven og nedlægge banen.
Al offentlig trafik er jo bekendt politisk varme emner. Der skal bygges broer, tunneller, omfartsveje, forbedringer af jernbanenettet, nord – syd – øst – vest og for en periode får Tølløsebanen og dermed også Skellebjerg en central varm placering, da logistikken for overordnet offentlig transport pludselig halter.

Situationen for Skellebjerg ændres i et par uger af 2019. Her bliver jernbanesporene lejet ud til DSB, så deres IC3 tog kan komme hurtigst muligt fra Jylland til København og uden om sporarbejder nærmere hovedstaden. Her i Skellebjerg vil togstamme efter togstamme passere byen med kirken og den tidligere stationsbygning. Passagerene vil fra togets vinduer se den rolige by, måske observere et par lokale sjæle og fundere over stedet og dets navn – noget som ellers ikke er alle forundt men det bliver det nu.

Hvad kan det ikke udvikle sig til med al denne ekstra jyske trafik som rumler afsted på skinnerne. Sikken en chance for byen. Måske Skellebjergs borgere vil finde sammen og starte en ”Flyt til Skellebjerg – et sted hvor mennesker mødes og ses” kampagne og gøre den synlig langs skinnerne. #skellebjerg, #flyt_til_skellebjerg.

Byer på Tølløsebanen:
Slagelse, Høng, Ruds Vedby, Skellebjerg, Dianalund, Vedde, Stenlille, Nyrup, Bagmarken, St. Merløse,
Kr. Eskilstrup, Tølløse.
Antal passagerer årligt: ca. 555.000
Antal borgere i stationsbyen Skellebjerg: 200
Antal borgere i Skellebjerg sogn: 451